پژوهشگر: Lih-Juan ChanLin (دانشکده کتابداری و اطلاع رسانی، دانشگاه کاتولیک Fu-Jen، تایوان)
هدف این مقاله بررسی راهبردهای خواندنِ کتاب الکترونیک در بین دانشجویان و تحلیل آن بر مبنای ریختهای مختلف ارائه کتاب در نظامهای الکترونیک است. برای این بررسی هم خواندن آکادمیک و هم خواندن فراغتی دانشجویان بررسی شد. برای این منظور دادههای کمی و کیفی گردآوری شد. در کل هشت دانشجوی داوطلب قبول کردند که در این زمینه از آنها مصاحبه عمیق صورت بگیرد تا راهبرد مطالعه کتاب الکترونیک آنها مشخص شود. سپس این راهبردها خلاصه شد. مجموعهای از آیتمهای پرسشنامهای نیز برای ارزیابی راهبردهای خواندن الکترونیک و ریختهای کتاب الکترونیک برای هر دو نوع خواندن به کار رفت تا دادههای کمی گردآوری شوند. برای بررسی تفاوت بین خواندن آکادمیک و خواندن فراغتی در بین ۲۰۱ پاسخدهنده از آزمون تی جفتی استفاده شد.
دادههای مصاحبه نشان داد که دانشجویان راهبردهای مختلفی را برای خواندن کتاب الکترونیک به کار میبرند. این راهبردها را میتوان در ۴ گروه، دسته بندی کرد: «استفاده از تجارب قبلی»، «درک و تصمیمگیری»، «خود تنظیمی و نظارت بر خود». از ۲۶ آیتم پرسشنامهای برای ارزیابی نیاز دانشجویان به راهبرد خواندن، در ۱۶ مورد بین خواندن آکادمیک و خواندن فراغتی تفاوت معنادار وجود داشت. سطح نیاز بسیاری از ریختهای کتاب الکترونیک برای خواندن آکادمیک بیش از خواندن فراغتی بود. یافتههای این پژوهش میتواند در طراحی ریختهای مختلف نظام های کتاب الکترونیک به کار آید
منبع:
Lih-Juan ChanLin, (2013) “Reading strategy and the need of e-book features”, Electronic Library, The, Vol. 31 Iss: 3, pp.329 – ۳۴۴
چنانکه از مطالب و مقالات منتشر شده به وسیله «مجله مطالعات خواندن» بهره می برید و انتشار آزاد آنها را مفید می دانید، دقت کنید که در کنار همکاری علمی شما عزیزان، تداوم کار این سایت به کمک مالی همه همکاران و علاقمندان وابسته است. کمک های مالی شما حتی در مبالغ بسیار اندک، می توانند کمک موثری برای ما باشند:
[WPDonateZarinpal]
سلام
اصل این مقاله رو چطور می توانم تهیه نمایم ؟
باتشکر